تبلیغات
مطالب آموزشی عربی
 

 

 

مطالب آموزشی عربی


آموزش عربی

 

قواعد تهیه ی انواع سوالات

قواعد تهیه ی سؤالهای تشریحی....

قواعد تهیه ی سؤالات کوته پاسخ.....

قواعد تهیه ی سؤالات چند گزینه ای.....


دنباله مطلب در ادامه مطلب...


قواعد تهیه ی انواع سوالات

قواعد تهیه ی سؤالهای تشریحی

1- سؤال مستقیم به هدف آموزشی مربوط شود  2- صورت سؤالات واضح و روشن و بدون کلی گویی و ابهام باشد

3- خود داری از به کار بردن کلمات چه کسی، چه وقت، کجا و غیره4- سؤال تازه و در موقعیت جدید باشد

5- خودداری از دادن سؤال انتخابی    6- در نظر گرفتن زمان کافی برای پاسخ گویی

قواعد تهیه ی سؤالات کوته پاسخ:

1- هر سؤال باید موضوع مهمی را شامل بشود مثال : تعداد شاگردان امام جعفر  صادق (ع) را بنویسید؟ (سؤال ضعیف)

2- صورت سؤال نیاز به پاسخ واحد و مشخصی باشد مثال: کدام رکن در نماز است که در روزه داری هم مهم شمرده شده است؟

3- در سؤالات کوته پاسخ کامل کردنی، فقط کلمات و یا عبارات مهم را حذف کنید

4- جای خالی سؤالات کامل کردنی حدالامکان در قسمت پایانی سؤال باشد و تعداد جای خالی زیاد نباشد.

5- صورت سؤال را عین جملات کتاب ننویسید و از به کار بردن کلمه ای که اشاره به جواب می کند خودداری کنید.

قواعد تهیه ی سؤالات جور کردنی (بسته پاسخ یا عینی)

1- پرسشها و پاسخ ها متجانس یا همگون باشند.مثال: عبارتی از ستون سمت راست را به کلماتی از ستون چپ که مربوطند وصل کنید(نامتجانس)   

1- روحیه ای برای استقبال از سختی ها                      الف- رشد جسمی

2- یکی از ارکان نماز است                                       ب- قیام

3- افزایش توانایی شخصی                                        ج- شجاعت

2- طول فهرست های پرسش و پاسخ را کوتاه کنید و مطالب کمتری در قسمت پاسخها قرار دهید.

3- در راهنمای سؤال، اطلاعات لازم را برای پاسخگویی بدهید.

4- همه پرسشها و پاسخهای یک سؤال را در یک صفحه قرار دهید.

5- در ستون پرسشها، جملات را نیمه تمام نگذارید.

6- پرسشها را با شماره و پاسخها را با حروف مشخص کنید.

 

قواعد تهیه ی سؤالات چند گزینه ای:

1- هر سؤال موضوع مهم یا یک هدف آموزشی را اندازه بگیرد.

2- دو سؤال در یک سؤال قرار ندهید.

3- تمام مطالب اصلی سؤال در تنه ی سؤال باشد و از تکرار مطالب سؤال در گزینه ها خودداری کنید.

4- همه ی گزینه ها یک سؤال باید متجانس باشد و به موضوع واحدی مربوط شود.

5- سؤال را طوری بنویسید که پاسخ درست آن تنها پاسخ درست یا قطعاً درست ترین پاسخ باشد.

6- برای اندازه گیری توانایی دانش آموز در بالاتر از سطح دانش، سؤالی طرح کنید که دانش آموز را در موقعیت جدید قرار دهید.

7- گزینه های هر سؤال از نظر دستوری و جمله بندی مکمل سؤال باشد.

8- در سؤالات منفی، کلمات منفی را برجسته نشان دهید.

9- حدالامکان از بکار بردن هیچ کدام یا همه ی موارد خودداری کنید.

10- سؤالات را مستقل از یکدیگر بنویسید یعنی یک سؤال نباید به پاسخ دادن سؤال دیگر کمک کند.

11- طول گزینه ی درست را در سؤالات مختلف تغییر دهید و محل گزینه ی درست را هم تصادفی انتخاب کنید.

قواعد تهیه ی سؤالات صحیح – غلط

1- حدالامکان سؤالات ساده و روشن باشند.

2- جملات را طوری بنویسید که غلط یا صحیح بودن آن برای دانش آموزان آشکار باشد.

3- خودداری از به کار بردن کلمات بعضی وقتها، غالباً، هرگز و...

4- سعی کنید طول سؤالات صحیح و غلط هم اندازه باشد

5- تعداد سؤالات صحیح و غلط نیز یکسان باشد

6- عین جملات کتاب را ننویسید

7- هر سؤال اشاره به یک هدف آموزشی و با اهمیت داشته باشد


  نویسنده : رحمن بخش سپاهی ? تاریخ : دوشنبه 9 شهریور 1394? نظرات


 
CopyRight 2009 , dic1.Mihanblog.Com , All Rights Reserved
Powered By Mihanblog | Template By : Kashkul.Com - P30Temp.Co.Cc