تبلیغات
مطالب آموزشی عربی
 

 

 

مطالب آموزشی عربی


آموزش عربی

 

روشهای نوین در تدریس درس عربی

وسایل نمایشی :پوسترها- طلقهای شفاف - اسلایدها- چارتهای گردون و ایستاده- CD‌ و فیلمهای نمایشی

  وسایل مرجع: کتابهای مرجع مرتبط با درس و قواعد- فرهنگ های لغت

 وسایل گروهی : بازیهای نمایشی- مکالمات گروهی- روزنامه دیواری های مختلف- تئاترهای گروهی (متون درسها) (قواعد- ترجمه تصویرها و غیره) (متن و نمایشنامههای عربی).

 وسایل کمک آموزشی دیداری – شنیداری»که  نوع خاص هم میگویند. (چون هم جنبه دیداری دارند و هم جنبه شنیداری)

مانند: فیلمهای مختلف در زمینه نمایش متن درسها- CDهای مختلف آموزشی (قواعد- متن- تمرینات) نمودارهای  افعال مزید و اسمهای مشتق و ضمایر و...- پروژکتور - اورهد به همراه توضیحات معلم- تصویرهای مختلف بصورت چارت - اسلاید به همراه توضیح معلم- نوار و ضبط صوت -ویدئو و تلویزیون و غیره

روشهای ایجاد علاقه به زبان عربی

1-     استفاده از نمایشنامه عربی برای آموزش مکالمه و بیان متون درسهای عربی

2-   پرسش و پاسخ با استفاده از کارتهای رنگی برای تفهیم کلمات و اصطلاحات (لغات درس به همراه معانی نوشته شود و استفاده از کارتها در جهت مکالمه ساده)

3-   استفاده از نمودارهای مختلف مثل (چارتهای درختی- چارتهای مغناطیسی- چارتهای گردون- چارتهای ایستاده و بنر و تابلوهای مختلف در جهت تدریس مطالب درس- چارتهای کاغذی و غیره)

4-   استفاده از جدول کلمات در اندازههای مختلف و شکلهای مختلف برای درک و فهم و ایجاد علاقه درس عربی. مثلاً در گوشه کلاس از تابلو اعلانات استفاده شود. جدول با یونولیت ساخته شود یا به شکل دفترچه .

5-   استفاده از نوارهای صوتی در جهت تقویت قرائت دانشآموزان- فیلمهای موجود مثل شیر شاه- تام و جری به زبان عربی- فیلم محمد رسولالله- CD های مختلف آموزشی که موجود است.

6-   تشویق دانشآموزان به مطالعه مجلات عربی (کودکان مثل الهدی- کیهان بچههای عربی- روزنامه الوفاق و غیره) و حتی نوشتن مکالمات ساده و ترجمه از طرف دانشآموزان کتابها و مجلات مختلف عربی که منتشر میشود.

7-   تشویق دانشآموزان به گوش دادن اخبارهای عربی و حتی جمع آوری بعضی از مطالب یا عبارات ساده (مثل شبکههای العالم- الکوثر و غیره)

8-     تهیه روزنامه دیواریهای عربی در زمینه قواعد- متون داستانی- ترجمههای تصویری- معارف قرآنی و احکام و غیره

9-   قرائت اشعار عربی در کنار اشعار فارسی توسط معلم- متون دینی ساده به عربی- آیات قرآن کریم و مطابقت به درس و عنوان (مثلاً در درس القصرالزجاجی رجوع به سوره نمل) یا درس اصحاب الکهف (سوره کهف) 

10- استفاده از گروههای نمایشی کلاس در زمینه اجرای تأتر متن دروس- مکالمات ساده- مسابقات گروهی- گفتگوهای دو به دو و غیره

11- تهیه جزوههای آموزشی در قالب پوستر- چارتهای نمایشی- مطابقت آیات و احادیث با متون یا قواعد درسها- کتابچه لغات- کتابچه افعال

12- اجرای مسابقات متنوع در کلاس در زمینه لغات- قواعد و غیره (مثلاً با کارت- توپهای کوچک- مکالمات دو نفره و غیره)

13- استفاده از خلاقیت و ابتکار دانشآموزان در زمینه تهیه قواعد و مطالب درسی کتاب

14- استفاده از قصص قرآنی پیرامون متون درس و یا جهت متنوع کردن و رفع خستگی کلاس

15- تهیه کارتها و چِک های امتیاز جهت فعال کردن کلاس خود.

16- تشویق دانشآموزان به حفظ کردن مکالمات ساده و اجرای آنها در کلاس

17- استفاده از کتابهای مرجع مثل فرهنگ لغات و دیگر کتابها جهت آشنایی بیشتر دانشآموزان

18- محول کردن ترجمه دروس به دانشآموزان و  تشویق دانشآموزان به ترجمه متون دینی که در حد ساده باشند.

19- تهیه دفترچه لغات- دفترچه افعال و قواعد.

20- استفاده از فلش کارت در زمینه لغات یا قواعد دروس مختلف.

 

 



  نویسنده : رحمن بخش سپاهی ? تاریخ : سه شنبه 2 اردیبهشت 1393? نظرات


 
CopyRight 2009 , dic1.Mihanblog.Com , All Rights Reserved
Powered By Mihanblog | Template By : Kashkul.Com - P30Temp.Co.Cc